Varför i helvete ges den här gruppen inte ut av något skivbolag?

26 maj 2011 22:29 | Musik | 4 kommentarer

Med posten i dag kom en CD i EP-format, ”Fem nya melodier” (Klarskinn, 2011).

Med skivan följde ett litet brev:

Hej Enn Kokk!

Jag besöker din blogg då och då och uppskattar dina musikhistoriska kunskaper och insatser.

Här får du en liten uppföljande komplettering!

Hälsningar

Anders Å

Anders Å? När jag kollar lite närmare, visar det sig att det är fråga om Anders Åborg, på sin tid bland annat medlem av legendariska Aston Reymers rivaler. Deras skivor har jag, med stor uppskattning, en gång i världen recenserat i Aktuellt i politiken (s). Aston, som var ett eminent liveband, har jag själv hört live på Sergels Torg – hela torget vibrerade, folk samlades i stora skaror, många dansade.

Jag borde återpublicera det jag skrev om dem på den tiden.

Jag känner inte Anders Åborg personligen, men det är kul att han uppenbarligen minns mig som ett fan och har hittat mitt nuvarande forum. Och uppenbarligen tror att jag fortfarande kan leda folk vidare till riktigt bra musik.

För bra musik gör även hans nuvarande konstellation, Kvartersorkestern Klarskinn – som den kokkaffekonsument jag är och alltid har varit, vet jag, att ett klarskinn förr användes för att få sumpen i kokkaffe att sjunka till kaffepannans botten. Huruvida det här namnvalet har att göra med att några av gruppens medlemmar tycks ha anknytning till Skansen, vet jag inte.

Gruppens medlemmar är den redan nämnde Anders Åborg, dragspel, stränginstrument, munspel och sång, Pierre Brahmstedt, stränginstriment och sång, Fredrik Pettersson, dragspel, stränginstrument och kör, Rigmor Bådal, bas och kör, och Mats Ljus, slagverk och kör.

Skansenanknytningen leder tanken till folkmusik av traditionellt slag, och visst finns det här ett och annat vars texter är skillingtryckartade eller har prägel av folksång. Men en sådan bestämning leder ändå tanken fel – den här lilla gruppen åstadkommer musik som svänger, ibland alldeles förbannat, faktiskt i Astons anda.

Svänger gör till exempel ”Ekot vid bergets fot”. Berget är här Mariaberget på Stockholms Söder, och texten – om några vårdagar – har till och med en strof som är lånad ur Ivar Lo-Johanssons självbiografiska roman ”Stockholmaren”.

I ”Napp i oktober”, en fiskehistoria med tycke av skillingtryck, vill jag särskilt nämna Åborgs munspel.

Bomull och lin”, som har skrivits till Lindagarna på Skansen, har lånat sin melodi från ”Wabash Cannonball”. När dragspelet kommer in, låter den här lite cajunartad.

Så sent som igår”, med en text om ett ödehus i en gudsförgäten bygd, är bluesig men trots sitt innehåll ganska snabb i tempot. Åborgs munspel är mycket snyggt i det här sammanhanget.

När det gäller den avslutande ”Allas egen” väljer jag att låna ur det textblad som följer med skivan: ”Ett slags pendel mellan revbenen, i Faucaults anda. Påvisar individens inre universum. Typ.” Fast för egen del nöjer jag mig med att den, trots min numera höga ålder, väcker min lust att dansa. Som på Astons tid.

På www.myspace.com/klarskinn hittar du smakprov på video.

På www.youtube.com/klarskinn finns mera.

Utöver ”Fem nya melodier” finns ytterligare två CD med Klarskinn: debuten ”Klarskinn” och uppföljaren ””Tretton”.

Kontakt får man genom e-postadressen anders.aborg@comhem.se. Genom Anders Åborg går det säkert att få prisuppgifter och beställa skivor.

Men varför i helvete ges den här gruppen inte ut av något skivbolag?

4 kommentarer

  1. citat ”Men varför i helvete ges den här gruppen inte ut av något skivbolag?”

    Som kassör i Riksförbundet Visan i Sverige har jag bra kontakt med singer- songwriters och bokare, skivbolag, arrangörer.

    Att få ett skivbolag att släppa en skiva måste skivbolaget ha stöd från Kulturrådet. Det går inte att få ekonomi att ta sig an en smal grupp.
    Bevis – antalet sålda skivor i genren visa, jazz.

    Politik.

    Min partiledarkandidat var Thomas Bodström och Leif Pagrotsky på andra plats. Thomas Bodstöm var ute ur leken från start (egen förskyllan riksdagsplatsen) och Leif Pagrotsky är kvar men skall ha skatter, ekonomi som huvudfrågor.

    Ja. Anledningen till mitt val av kanditater är att dessa två står på kulturarbetarnas sida. Vem gör det i dag i det socialdemokratiska övre skiktet. Och kulturpolitik är inte bara gratis museum samt kulturskolors avgifter. Kulturpolitik är upphovsrätt.

    Comment by Tommy Rådberg — 2011 05 27 7:25 #

  2. Till Tommy Rådberg: Jag var ju med på den tiden då det alternativa musiklivet tog hand om hela den här kedjan själv: ägde och drev skivbolag, bokade, drev egna musikställen och så vidare. Och då gick också annorlunda musik – vi kan ta det i det här sammanhanget näraliggande Aston Reymers Rivaler som exempel – hem hos publiken: drog folk, sålde skivor.

    Av dina kandidater till partiledarposten har jag aldrig trott på Thomas Bodström – däremot skulle Leif Pagrotsky ha kunnat vara tänkbar. Men lägg märke till att den som faktsikt blev partiledare, Håkan Juholt, är starkt kulturintresserad. När talade en socialdemokratisk partiledare sist i sitt installationstal så varmt om kulturens betydelse? Han har ju också flera gånger återkommit till kulturen som tema, så kongresstalet var inte en ensam fluga.

    Comment by Enn Kokk — 2011 05 27 9:21 #

  3. Om skivutgivning. Nya förutsättningar nu. Med ett ord: fildelning. Thomas Bodström i handling som justitieminister och Leif Pagrotsky i ord (artikel i DN) stod upp för kulturarbetaren. Att tala om kultur som Håkan Juholt räcker icke för mig. Den dag Håkan Juholt kämpar för upphovsrätten på samma sätt som Thomas Bodström/Leif Pagrotsky då får han godkänt. Mona Sahlin lyssnade gärna på Bruce Springsteen men allierade sig med Miljöpartiet/Vänsterpartiet.
    Och vände i frågan om IPRED. Riksdagsmannen Mona Sahlin Ja till IPRED, som partiledarer Nej till IPRED. Väljarna är inte dumma. Vänsterpartiet/Miljöpartiet är partier med kongressbeslut respektive riksdagsmotioner som vill avkriminalisera fildelning.

    Comment by Tommy Rådberg — 2011 05 27 13:42 #

  4. För att travestera inläggsrubriken: Vem fan behöver skivbolag i informationseran?

    Tommy: Om du tror att artisternas väl och ve är kopplad til upphovsrätten så lever du helt enkelt på fel sida paradigmskiftet Internet. Det spelar ingen roll hur många demokratifientliga lagar som stiftas för att värna en upphovsrätt som inte har med informationseran att göra.

    Den främsta funktion upphovsrätten har idag är att alienera unga från politiken samt nedmontera demokratin. Är det ett pris rimligt att betala tycker du?

    Comment by Thomas Tvivlaren — 2011 06 05 14:43 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^