Tjuven på Uppsala stadsteater

8 april 2008 16:37 | Prosa & lyrik, Teater | 4 kommentarer

När Linus Tunström tillträdde som ny chef på Uppsala stadsteater, gjorde han en del ganska uppkäftiga uttalanden, som gick ut på att han skulle göra sin nya teater till en av de mest angelägna i landet. Frågan är om han inte har lyckats med det nu.

1986 gav Linus Tunströms nu avlidne far, Göran Tunström, ut romanen ”Tjuven”. Denna myllrande roman har nu dramatiserats av Armin Kerber, och den hade nyligen premiär på Uppsala stadsteater. Vi var inbjudna till premiären men var den kvällen på folkmusikfestival i Musikens hus, så Birgitta hade köpt biljetter i fredags i stället. Vi hade då redan hunnit läsa ett antal entusiastiska recensioner, och vi blev verkligen inte för egen del besvikna.

Jag vet inte om det är den familjenära historien – tjuven i den stjäl element till berättelsen från människorna omkring sig och ur förrådet av minnen; på slutet skriker en nyfödd son, som senare kan antas dikta vidare i samma anda – som har inspirerat Linus Tunström till att i sin tur lyfta ensemblens spel till nya höjder. Men stor teater har det blivit av ”Tjuven”.

Berättelsen har, i det här fallet i pjäsens första akt, sin startpunkt i en tid, då det berömda Folkhemmet visserligen var i tillblivelse men långt i från var uppbyggt. I varje fall omfattade det inte familjen Jonsson Lök, ett anhang av fattiga småkriminella och det man på den tiden benämnde tattare. Familjens överhuvud Fredrik Jonsson Lök, med stor bravur spelad av Antti Reini, är arbetsskygg samt dricker och slår hustru och barn – tolv stycken, av vilka flera dessutom har tillkommit genom våldtäkt. I familjens försörjning ingår också småkriminalitet, vilken här skildras på ett farsartat sätt – gränsen mellan tragedi och fars är ju understundom hårfin också i verkliga livet.

Det kaotiska och farsartade i det liv den här familjen lever understyks av Ulla Kassius’ scenografi: På den ganska stora scenytan åker möbler och annan rekvisita runt, ut och in, kors och tvärs, genom att de har placerats på plattformar på hjul.

Den i den Lök Jonssonska syskonskaran, som främst gestaltar vådan av att växa upp i den här miljön och som genom historien är fjättrad vid den som är dess huvudperson, är dottern Hedvig, med träffsäkerhet spelad av Shima Niavarani. Huvudpersonen, den som bär upp handlingen, är de tolv ungarnas kusin Johan, med lika stor inlevelse spelad av Bengt Nilsson.

Johan växer upp med familjen Jonsson Lök och är själv till att börja med en underdog bland andra mer eller mindre likadana. Men han grips av böckernas makt och vill bort från det utomsociala liv familjen lever. Till att börja med parar han denna längtan efter utbrytning med ett medel, som är utmärkande för den kriminella miljö han växer upp i: Han ska till Uppsala, och så ska han finansiera detta och mycket annat genom tidernas kupp – han ska stjäla Silverbibeln, Codex Argenteus, från Carolina Rediviva.

Så småningom kommer han till insikt om att han visserligen är tjuv, men inte en silverbibeltjuv som han först tänkte utan en stjälande författare – jämför ovan.

Också vägen dit kantas av farsartade inslag – i andra aktens början får vi se en film från Ravenna à la Da Vinci-koden; i det här fallet handlar det om att tolka gammal gotisk text – men annars är senare delen av pjäsen mer tragedi än skröna, vilket scenografiskt understryks av en mycket mer avskalad scen.

Bland uppsalaborna är ”Tjuven” redan en publik succé. Ni som bor i Stockholm med omnejd borde också ta er till Uppsala för att själva kunna konstatera, vilka sevärda teaterföreställningar som finns tillgängliga alldeles i er närhet. Uppsala stadsteater ligger snett över Järnvägsparken, sett från Uppsala C.

4 kommentarer

  1. Jag kan inte annat än instämma. Tjuven är stor teater även om några i den grupp som jag gick med under ledning av teateragenten, eller vad det kallas, Bosse Gustafsson. Jag hörde också en del förvrirrade och förbryllade repliker bland den övriga publiken, framför allt efter första akten.Många retade sig på att möbler och inredning åkte fram och tillbaka hur som helst. Själv tyckte jag att det var ett scenografiskt genigrepp gott och väl jämförbart med Sören Brunes många geniala lösningar.
    Skådespelarinsatserna var genomgående lysande, framför allt Bengt Nilssons och Shima Niavaranis. Hon är förresten lillasyster till en av min fru, Lills, älsklingselever på Märstagymnasiet som det hette på den tiden, Shebly Niavarani. Han spelar numera på Stockholms stadsteater. Se honom i Djungelboken, där han spelar Bagheera som transa (lysande), men förekommer också i andra pjäser om man tycker att Djungelboken låter för glyttigt.
    Det blev en lång parentes, men som sagt Tjuven är något som man måste se. Ett stycke svensk teaterhistoria. Uppsala stadsteater har också mycket annat att bjuda på. Snart kommer till exempel Dödsdansen, även om det måste vara svårt att slå Stina Ekblad och Örjan Ramberg i Dramatens uppsättning.
    Själv hade jag stort nöje av enmansteatern Bang, regisserad av Judith Hollander, som jag en gång i tiden var ihop med ett tag. Men det var inte därför jag gillade föreställningen. Plötsligt hörde man Bangs röst genom skådespelarens (som jag tyvärr inte minns namnet på), minns det hon skrev om, både sådant man retade sig på och sånt man jublade åt.
    Dessa korta enmansföreställningar tror jag är något som kommer att bli mycket betydelsefullt så småningom. Hittills har jag bara sett Checkpoint och Bitterfittan förutom Bang, men de lovar gott. Roligt att återuppliva kontakten med en teater som jag började gå på redan i fjortonårsåldern och se att den till och med utvecklats sedan den storhetstiden när Gösta Folke var teaterchef.

    Comment by Hans O — 2008 04 08 23:35 #

  2. Nu, när Bengt Nilsson har drabbats av talförbud och Linus Tunström har fått lov att hoppa in i hans roll kanske man måste gå och se om pjäsen. En modig teaterchef utan tvekan.

    Comment by Hans O — 2008 04 09 23:09 #

  3. Till Hans O Sjöström: Den här pjäsen tål säkert att ses om – jag gissar att man då upptäcker ytterligare nya saker i den.

    I sanningens namn bör man väl också tillägga, att alla i publiken inte har varit lika entusiastiska som jag och recensenterna i DN, SvD, AB, Expressen och UNT. Precis som du skriver har en del funnit första akten rörig; även jag har mött såna reaktioner även från intellektuellt välutrustade människor. Dock tror jag att jag har åstadkommit en ganska träffsäker sammanfattning i min text: till exempel scenografins kaos speglar väl det kaos rollgestalterna lever i.

    Comment by Enn Kokk — 2008 04 10 10:13 #

  4. Det vore ju ruggigt om alla tyckte lika bra om den som du och jag.

    Comment by Hans O — 2008 04 10 22:16 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^