Dagar i kulturens tecken

12 mars 2008 14:35 | Mat & dryck, Musik, Politik, Ur dagboken | 4 kommentarer

Efter Aftonbladet-artikeln om Mikael Wiehes kollaps under turnén var jag förstås orolig över om konserten i Uppsala med honom och Åge Aleksandersen på tisdag kväll skulle bli av. Jag kollade under dagen flera gånger hemsidan till Uppsala konsert & kongress men hittade inget meddelande om att konserten skulle ha ställts in.

Birgitta och jag hade bestämt att vi skulle äta middag ute före konserten, på någon restaurang nära vårt konserthus, och följaktligen gick vi för säkerhets skull först in i Konserthuset och kollade läget: Jo, Mikael och Åge hade anlänt.

Alltså gick vi tvärs över Vaksalagatan till Konsertbaren, KB, för att äta middag. Där hade vi aldrig varit, men det såg trevligt ut, och menyn innehöll flera saker vi kunde tänka oss. Och middagen blev mycket riktigt god.

Det är intressant att se, att Konsert & kongress-komplexet på Vaksala torg har lett till att vi har fått allt fler utmärkta restauranger i området. Vi har fler kvar att pröva.

Jag har också hört att Katalin, som ligger mellan Konsert & kongress och Uppsala C, visserligen har förlorat konsertgäster till sin nya stora granne men i gengäld har fått fler restauranggäster.

Stora salen i Konserthuset, där konserten med Wiehe och Aleksandersen ägde rum, var inte riktigt fullsatt – hade Aftonbladets larmartikel om Wiehe skrämt bort sista minuten-publik? – men det är en stor sal, och det var ändå mycket folk där. Många vänstermänniskor förstås: Wiehes gliringar till alliansregeringen och annat sådant gick hörbart hem.

Musikaliskt blev det en fin konsert. Wiehe och Aleksandersen sjöng växelvis på svenska och norska, ibland i samma sång, sjöng också ibland med på det språk som inte är det egna modersmålet. Musiken – med växling mellan olika gitarrer – var rent akustisk. Kvällens artister var både samspelta och samsjungna.

Av Wiehe sjöngs sådant som ”Titanic”, ”En sång till modet” och ”Mitt hjärtas fågel”. Åge Aleksandersens låtar är tyvärr – jag ska återkomma till dem – inte lika kända här i Sverige, men jag vill nu åtminstone nämna hans ”Lys og varme”, som Björn Afzelius. vän till både Aleksandersen och Wiehe, gjorde känd här i Sverige under titeln ”Ljus och värme”.

Jag hade hoppats på att jag skulle få höra Dylan på norsk – Aleksandersen har gjort en fin sån skiva – men när det gäller Dylan-låtar, var enda numret Mikael Wiehes hårtslående tolkning till svenska av ”Masters of War”, ”Ni som tjänar på krig”. (Text se Kulturspegeln, Sångtexter.)

Bland extranumren fanns en sång av Rudolf Nielsen – läs mer under Kulturspegeln, Musik – och en av Dan Andersson, ”Omkring tiggarn från Luossa”. Mot bakgrund av vad Wiehe tidigare har tyckt och sagt om Dan Andersson, kände han sig uppfordrad att förklara sig: Jo, Sofia Karlsson och Åge Aleksandersen hade fått honom att ändra sig. Så nu sjöng och spelade han med.

Åge Aleksandersen har gjort en Dan Andersson-CD, som jag dess värre inte har hört. Det jag hörde nu övertygade mig omedelbart om att jag borde skaffa den.

Till salu vid konserten fanns däremot en CD, producerad inför den här turnén med Åge Aleksadersen och Mikael Wiehe, ”14 akustiske sanger” (Tekst og musikk, 2008). Den finns inte i skivhandeln utan säljs bara under turnén, så jag köpte den förstås, signerad av båda artisterna.

Jag ska återkomma till den här skivan och därmed, mer detaljerat, till låtar som ingår i turnéprogrammet.

* * *

Tidigt upp onsdag morgon: jag ska på kulturfrukost på Reginateatern. Gråkallt och jävligt väder. Men inne på Regina vankas varmt kaffe och ostfralla. Och så en kavalkad över aktualiteter i kulturlivet här i Uppsala.

I programmet ingick elever vid Musikskolan, som spelade Vivaldi för oss: inte bara avsnitt ur ”Vintern” utan också – hugnesamt! – ur ”Våren”.

Mer kultur i skolan: vi fick också ett smakprov ur Uppsala Waldorfskolas, klass åttas, uppsättning av William ShakespearesEn midsommarnattsdröm”.

Värden, Paul Kessel, presenterade Reginateaterns spännande vårprogram – vi fick bland annat, som förberedelse för ett Povel Ramel-program, se Jacke Sjödin jonglera med purjolök – och Kent Wennman Tant Gröns kulturoas, Uppsalas nyaste kulturscen; glimtar (arkeologi, Astrid och Akademiska) gavs också av vad Upplandsmuseet har att bjuda.

Anna Starbrink och Tapio Hovebro berättade om planerna på att 2014 få Uppsala utnämnd till Europas kulturhuvudstad – men de planerna är än så länge inte tillräckligt långt gångna för att jag kan redogöra för dem. Dessutom har vi konkurrens, till exempel av min gamle vän Tomas Wennström uppe i Umeå.

Den här tidiga timmen på Reginateatern, en vanlig onsdagsmorgon, avslutades med poesi av Omar Khayyam, på både persiska och svenska.

* * *

Och snart blir det barnkultur. Birgitta och jag ska tillbringa kvällen hos Viggo och Klara.

Viggo har deklarerat, att det är morfar som ska läsa godnattsaga för honom.

Men dess förinnan ska Birgitta steka prinskorv – ingen restaurangmat i kväll, inte!

4 kommentarer

  1. Och jag ska läsa godnattsagan för Klara. Bra att vi är två!

    Comment by Birgitta Dahl — 2008 03 12 15:14 #

  2. Hur kan man inte gilla Dan Andersson? Senast i måndags lyssnade jag på en föreläsare som berättade vad hans dikter hade betytt i en personlig kris. Jag skulle för övrigt gärna höra Wiehe sjunga hans sånger. Åge Aleksandersens inspelning kände jag inte till. Den måste jag försöka få tag på.

    Comment by Ann Christin Sandlund — 2008 03 12 18:43 #

  3. Hörde själv Mikael Wiehe, solo med gitarr, i Kulturum i Märsta. Tillställningen var organiserad av Rotary, salongen var nästan fullsatt och Wiehe var i toppform.Rotary alltså – Times they are a’changin.
    Åge Aleksandersen har jag tyvärr inte hört och måste erkänna att hans stora hit Ljus och värme gjort mig ytterst skeptisk mot honom. Nu kan det hända att den är bättre på norska, men den svenska text som dansbanden sjunger är ett pekoral fullt i klass med Lazze Stefanz De sista ljuva åren, kanske till och med ett snäpp värre. ”Solen som gick ner igår ska lysa för de kära” exempelvis. Emellertid har jag för mig att Björn Afzelius svenska text låter annorlunda. Jag minns att jag såg ett TV-program där Afzelius försökte göra sig hörd med en annan text än den vanliga dansbandsvarianten.
    Annars tycker jag faktiskt att även Björn Afzelius ofta ligger farligt nära den kletiga dansbandssentimentaliteten i många av sina melodier och texter. Han hade uppebarligen svårt för undertexten och för den mer avancerade musikalitet som Wiehe står för. Vad det gäller Wiehe retar jag mig däremot på hans krystade assonanser, när det finns rim. Assonans är som Rita säger i Educating Rita (spelas just nu av Dalateatern) Getting the rhyme wrong.
    En som kunde rimma var däremot Dan Andersson. När han dog sörjde hela Sverige. Min frikyrkliga mamma grät, trots att hans ideal väl stod långt ifrån hennes. Dessutom hann han ju med så mycket. Uppvuxen som jag delvis är i de stora skogarna är hans vildmarksdiktning en ständig källa till inspiration. Men det finns också journalistik från Göteborg, dagsverser och underhållande visor som har mycket att säga. Men kommer man från Danmark och Malmö kanske mycket av det här inte alls betyder något. Jag gillar Mikael Wiehe i alla fall.
    Däremot har Dan Andersson under årens lopp drabbats av många konstiga uttolkare. Ingen jag har hört gör honom rättvisa och det beror naturligtvis till en del på att han bara tonsatte några få dikter själv. Men Hootenanny Singers, Thorstein Bergman, Sven Bertil Taube, Artur Eriksson och allt vad de heter, Dan Andersson blir det inte.

    Comment by Hans O — 2008 03 13 10:48 #

  4. Till Hans O Sjöström: Åge AleksandersensLys og varme” är mycket intressantare än den raggningstryckare på dansbandsgolven den har blivit här i Sverige. Vid konserten berättade han, att han skrev den till sin dotter, när hon var nyfödd, tror jag. Lägg märke till de frågor han ställer till henne (och till sig själv):
    .
    Lys og varme
    .
    Når mørke no har sænka sæ,
    går æ stillt igjennom rommet.
    Å følelsan dæm slit i mæ,
    ka vil fremtida gi?
    .
    Å den arven vi har gitt dæ,
    kainn vær tung å ta me sæ.
    Vil du spørr oss, vil du last oss?
    Vil du kaill det førr et svik?
    .
    Sola som gikk ned i kveld,
    ho ska skin førr dæ min kjære.
    Å føglan som e fri, dæm ska vis vei å aillt ska bli
    myttji lys å myttji varme.
    Tru å håp det kan du få med.
    Mange tåra, tunge stunde, e æ redd førr at det bli.
    .
    Når sola jage natta bort,
    så kryp du godt innte mæ.
    Å gjømte de tunge tankan,
    dæm æ hadd i går.
    I liv og latter spør du mæ,
    om rægne og om sola.
    Å svaran som æ gir dæ e itj dæm æ hadd i går.
    .
    Å sola som gikk ned i kveld,
    ho ska skin førr dæ min kjære.
    Å føglan som e fri, dæm ska vis vei å aillt ska bli
    myttji lys å myttji varme.
    Tru å håp det kan du få med.
    Mange tåra, tunge stunde, e æ redd førr at det bli.
    .
    Å sola som gikk ned i kveld,
    ho ska skin førr dæ min kjære.
    Å føglan som e fri, dæm ska vis vei å aillt ska bli
    myttji lys å myttji varme.
    Tru å håp det kan du få med.
    Mange tåra, tunge stunde, e æ redd førr at det bli.
    .
    Sola som gikk ned i kveld,
    ho ska skin førr dæ min kjære.
    Å føglan som e fri, dæm ska vis vei å aillt ska bli
    myttji lys å myttji varme.
    Tru å håp det kan du få med.
    Mange tåra, tunge stunde, e æ redd førr at det bli.

    Comment by Enn Kokk — 2008 03 13 11:39 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^