Latinamerikanskt i Musikens hus

28 januari 2011 13:27 | Mat & dryck, Musik | Kommentering avstängd

Den europeiska konstmusiken – den klassiska så väl som den moderna – dominerar repertoaren i Uppsala kammarorkesters konsertserie. Inget ont i det, men det var spännande att få lyssna på alternativet ”Latinamerikanskt” i går kväll. Den argentinske dirigenten Alejo Pérez hade med orkestern tränat in ett ganska långt program med latinamerikansk musik, åtta verk av lika många tonsättare med rötter i sex olika länder. Det var intressant att också notera att det i det här programmet fanns verk, där tonsättaren flyttade fokus mellan flera olika soloinstrument.

Jag ska genast säga att det mesta av det vi fick höra var helt nytt för mig – det gäller både tonsättarna och deras verk. Heitor Villa-Lobos (1887-1959) från Brasilien känner jag till, fast mera till namnet. Den ende som jag verkligen tidigare har lyssnat en hel del på är Astor Piazzolla (1921-1992), som jag också har på skiva med Gidon Kremer.

Piazzolla förekom under den här konserten med ”La Muerte del Angel” i en tangosvit, som också innehöll verk av argentinaren – således hans landsman – Luis Glenneo (1897-1968), ”Variaciones sobre de tango”, och José Serebrier (född 1938) från Uruguay, ”Tango in Blue”.

Konserten inleddes med en kort introduktion och dans ur balettsviten ”La Madrugada de Panadero” av mexikanaren Rodolfo Halffter (1900-1987).

Tyngdpunkten i konserten låg sedan på tre lite längre stycken, kubanskan Tania Leóns (född 1943) ”Batá”, argentinaren Alberto Ginasteras (1916-1983) ”Variaciones Concertantes”, opus 23, och så, efter pausen, brasilianaren Heitor Villa -Lobos’ ”Sinfonietta No 1”. De här tre representerar ganska olika stilar. Ginasteras är, i motsats till den ganska egensinnige Villa-Lobos, starkt påverkad av europeisk konstmusik, medan Léon är påverkad inte bara av afro-kubansk musik utan också av amerikansk musik som jazz.

Mest spännande, rent musikaliskt, lät i mina öron det avslutande stycket, mexikanaren José Pablo Moncayos (1912-1958) ”Huapango”, ett seriöst orkesterverk med tydliga klanger av traditionell mexikansk folkmusik.

* * *

Den latinamerikanska inriktningen på konserten gjorde att vi hade bjudit med oss också Anna och inte minst hennes nye sambo Enver, som inte bara är musiklärare utan också peruan.

När de kom med tåget från Stockholm, startade vi kvällen med att äta en gemensam middag i restaurangen på Musikens hus. Vi hittade något riktigt gott att äta: kalvfilé Oscar med citronsås, hummer, tryffel och rostad gotlandspotatis.

Uppiggade efter en kopp kaffé – i mitt fall espresso – begav vi oss sen till konsertsalen.

No Comments yet

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^