Jean Sibelius och Carl Nielsen på Stockholms konserthus

16 december 2007 14:57 | Musik, Ur dagboken | 6 kommentarer

I vår skivsamling finns mer än ett dussin LP och CD med musik av Jean Sibelius (1865-1957), några av dem inspelningar med min landsman Neeme Järvi som dirigent.

Sibelius’ Symfoni nummer 2 D-dur, opus 43, från 1902 har vi dock inte på någon av våra skivor. Den avslutade lördagens konsert i Konserthuset i Stockholm med Kungliga Filharmonikerna under ledning av Vladimir Ashkenazy, och den minskade verkligen inte mitt intresse för Sibelius och hans musik. Den här symfonin blandar det ljusa med det mörka, det idylliska med det dramatiska. Och vilken dirigent Ashkenazy är! Han lockar verkligen fram det individuellt yppersta ur musikerna och får dem samtidigt att spela i skön samklang.

Sibelius’ Okeaniderna, opus 73 (1914), som fick inleda den här konserten, har jag inte hört tidigare. Den är ett beställningsverk för en festival i Norfolk, Conncticut, i USA och har drag av programmusik: musiken böljar som det hav den beskriver.

Mellan de båda verken av Sibelius spelades Carl Nielsens (1865-1931) Klarinettkonsert opus 57 från 1928.

Nielsen har jag inte mycket till förhållande till. Vi har visserligen en box med hans symfonier, men som så många andra minns jag mest hans ”Dimman lättar” (för övrigt en återkommande gäst i Melodikrysset.)

Taagen letter” är ju musik för flöjt och harpa – däremot skulle det dröja länge innan Nielsen komponerade något med klarinett som huvudinstrument. Men när han väl gjorde sin Klarinettkonsert, blev resultatet fantastiskt, i varje fall om jag får döma efter det virtuosa klarinettspel Martin Fröst presterade vid lördagens konsert. Publikens jubel ville aldrig ta slut, och Fröst tackade genom att utan orkesterstöd spela ett klarinettsolo.

* * *

Till Stockholms konserthus ska Birgitta och jag återvända ytterligare några gånger under den kommande vårsäsongen. Biljetter till den här konserten hade vi köpt för det presentkort vi under vårt gemensamma 70-årsfirande fick av våra gamla laboremusvänner Anna-Greta Leijon samt Gun-Britt och Göran Andersson. Och inspirerade av detta har vi nu alltså förköpt fler biljetter för egna medel.

Eftersom vi har abonnemang också på Musikens hus i Uppsala, är det intressant att jämföra. Det nya konserthuset i Uppsala är vackrare och har faktiskt lite bättre akustik. Men det är klart att filharmonikerna är ett strå vassare än Uppsala kammarorkester.

En iakttagelse har jag gjort både i Uppsala och i Stockholm: En mycket stor del av konserthuspubliken består av äldre människor. Jag har all förståelse för att unga familjer med barn har svårt att komma ifrån, särskilt när det gäller regelbundet återkommande abonnemangskonserter. Men varför är det inte så många riktigt unga eller medelålders i publiken? Är den seriösa musik som framförs i konserthus en döende konstart?

Sen en iakttagelse till. Jag hör till dem som klär mig snyggt, när jag ska gå på konsert. Med det menar jag inte uppstyltat; jag går gärna i en marimekkoskjorta som är uppknäppt i halsen. I lördags hade jag för all del väst och slips, men jag minns fortfarande vilken befrielse jag kände, när jag i början av 1960-talet (då Sverige fortfarande var mycket konventionellt) i Israel upplevde konsertpublik, som i ledig klädsel verkade ha kommit direkt från jobbet. Men någonstans går en gräns: var och en må bli salig på sin fason, men jag tycker faktiskt inte att man kan komma till en konsert hur slafsigt klädd som helst. Och ännu sämre tycker jag om det tilltagande ofoget att ta med ytterkläder, ryggsäckar och annat liknande in i salongen.

6 kommentarer

  1. Ja, det var en verkligt fin konsert! När jag var 16 fick jag ärva en skiva med Ashkenazy av en älskad farbror. Det var Rachmanninovs andra pianokonsert, och än idag har jag inte hört något som slår den upplevelsen. Jag stod snett bakom dig och Birgitta i garderobskön, men det var för stökigt för att ge sig till känna.

    Anna

    ps. Jag är tolerant så länge man inte luktar eller låter. Men ogenerade hostningar rakt ut i luften, småprat, pipande hörapparater och prassel med påsar gör mig tokig!!!

    Comment by Anna Ekström — 2007 12 16 15:25 #

  2. Till Anna Ekström: Till Ashkenazys skicklighet som dirigent bidrar säkert också hans långa karriär som pianist.

    Comment by Enn Kokk — 2007 12 16 16:04 #

  3. Ja, jag kan för mitt liv inte minnas om han spelade, dirigerade eller både-och på skivan. Den finns förstås inte kvar, och det kanske är lika bra. Varför jämföra ett starkt minne med dagens otroliga utgåvor?

    Comment by Anna Ekström — 2007 12 16 17:02 #

  4. ang. att ”Yngre personer inte så vanligen besöker Klassiska konserter.”
    När jag var i övre barnaåldern-fick jag varje år ett abonnemang på Skolkonserter i Konserthuset.
    Jag minns Johannes Norrby…gemytlig och pedagogisk presentatör, Men sånt finns väl inte kvar?
    Vilket i så fall är mycket tråkigt!
    DÅ fick man också lära sig, att klä sig rätt-för det tillfället!

    Comment by eva gardhem — 2007 12 16 22:40 #

  5. Om man som du och jag Enn är uppväxt på landet så var möjligheterna att besöka konserter noll. Därför var den seriösa musiken ett terra incognita för mig ända tills jag i yngre medelåldern fick i uppdrag att utreda en musikskolas organisation. Och då hade jag fastnat för den amerikanska protestsångerna. Idag kan jag förena dem båda.
    Tack för bloggen – har läst den hela hösten med glädje. Den ger minnen av Uppsala åren, studentlivet men framförallt Laboremus.

    Du och Birgitta tillönskas en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR/arne engkvist, gammal laboremit.

    Comment by arne engkvist — 2007 12 17 10:29 #

  6. Till Arne Engkvist: Tack, och god jul och gott nytt år även till dig!

    Comment by Enn Kokk — 2007 12 17 16:43 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^