Stig Lindbergs Salix

12 november 2007 17:30 | Konst & museum, Mat & dryck, Ur dagboken | 13 kommentarer

Sitter och bläddrar i gamla Folket i Bild från 1950-talet. I ett nummer från 1957 ser jag en annons för en kaffeservis, Stig Lindbergs Salix med sina karaktäristiska bladmönster. Porslinet tillverkades av Gustavsberg och var, i min familjs fall, inköpt på Konsums Forum-varuhus vid Stora torget i Sundsvall. O KF, varför sålde du Gustavsberg? Och o Konsum, varför har du lagt ner Forum-varuhuset?

Jag ser att den här servisen tydligen också fanns i ljust rött, men de koppar vi hade i mammas kök i Juniskär hade bladmönstren i grått mot vit botten. Jag tyckte den där servisen var så vacker – tycker så fortfarande.

Jag förknippar Stig Lindbergs Salix-koppar med doften av nykokt kaffe, när vi skaffade kopparna kokat av mamma, senare – när mamma var död – av hyresvärden och i realiteten familjemedlemmen Kjell.

När jag i slutet av 1950-talet åkte till Uppsala för att plugga, skaffade jag själv några Salix-koppar i grått – hade inte råd med många. När jag och min nyligen döde bror Matti och Erik Liljegren tillsammans hyrde en rivninglägenhet i hörnet av Linnégatan och Kungsgatan, användes de här kopparna dagligen till morgonkaffet, eller kanske snarare förmiddagskaffet – våra sovvanor var såna. Kokkaffe skulle det förstås vara, Cirkelkaffe från Forums i Uppsala livsmedelsavdelning. Också den förstås nedlagd numera. Inte heller Cirkelkaffe finns mera.

Mina Salix-koppar finns fortfarande kvar, nu i vårt sommarhus i Öregrund. Också där är det kokkaffe som gäller. Men Cirkelkaffe finns ju inte längre. Konsums kaffe har under en period hetat Signum men håller visst nu på att byta namn till Coop. Fast det tillverkas inte av Konsum utan av Löfbergs i Karlstad.

Konsumhallen i Öregrund finns dock kvar, blomstrar till och med.

Om ingen jävel lyckas ta död på den också.

13 kommentarer

  1. Jag saknar också Cirkel-kaffet! Liksom Juvels veteknäckebröd. Fattar inte varför Konsum ska sluta med allt som jag gillar…
    För övrigt fattar jag inte varför det inte får heta Konsum längre heller.
    När det gäller köptrohet håller jag dock fortfarande benhårt fast vid samma regel som gamle LO-ombudsmannen Sture Forsén här i Västerbotten: Jag bär inte ens ut soporna i en Ica-kasse.

    Comment by Mats Rosin — 2007 11 13 7:17 #

  2. Till Mats Rosin: Också i detta är vi lika: Jag vill inte ens bära omkring en ICA-kasse, och i soprummet lägger jag gärna min konsumkasse med sopor precis över en ICA-kasse.

    Comment by Enn Kokk — 2007 11 13 7:37 #

  3. Det bästa var Cirkel-kaffe franskrost. Men det försvann förstås. Och numera köper vi kaffe hos Gourmetbönan i Märsta ”centrum”. Jag kan rekommendera Monsun Malabar eller ekologiskt och rättvisemärkt expressokaffe i svarta påsar. Konsum här på trakten heter numera Coop Extra och är så stort att personalen inte hinner med att fylla på hyllorna. Dessutom håller man på att minska personalen ytterligare genom att kunden själv får koda in varorna. Det kallas visst Shop express eller något men går inte fortare för det. Man slipper bara stå i kö länge. Men när man ska väga och läsa streckkoder går tiden. Och personalen minskar. Till slut vet man inte vem man kan fråga om något. Fast fiskdisken är manuell. I samband med att det här storköpet öppnades stängdes naturligtvis alla konsumaffärer i kommunen. Konsums lokal i Sigtuna överläts till ICA som nu är dubbelt så stort. I dag är KF bara en storkoncern bland alla andra. Jag tror att det är läge för en ny konsumentkooperation.

    Comment by Hans O — 2007 11 13 10:36 #

  4. Till Hans O Sjöström: I Uppsala har inte bara Forums livsavdelning utan också Konsum på Luthagen (butiken som låg nära Arken) stängts – även på Luthagen håller grannen ICA på att ta över lokalerna. Konsum vid Vaksala torg är för länge sedan stängt. Det går över huvud taget inte att handla livsmedel i Konsum någonstans i eller runt centrum.

    Konsum vid Torbjörns torg, alldeles nära vår bostad, finns dock kvar och förefaller, efter en vacklande tillvaro, nu få nya kunder.

    Under sommarhalvåret vistas vi däremot i ett område, där Konsum är mycket framgångsrikt. Konsumhallen i Öregrund har byggts ut. är fräsch och har bra sortiment och personal. Och det ger resultat: butiken har ökat omsättningen, och av öregrundsborna handlar fler på Konsum än på ICA.

    I närbelägna Östhammar har Konsum kompletterats med ett Coop Extra vid infarten, och båda klarar sig bättre än konkurrenterna. ICA har fått avskeda personal.

    Så visst går det att driva konsumbutiker framgångsrikt – förutsatt att det görs offensivt och med bra personal och serviceanda.

    Comment by Enn Kokk — 2007 11 13 11:23 #

  5. Men hur är det då med priserna? Borde inte Konsum
    (utan vinstintressen och utdelning?) vara billigare än ICA? Ja menar ha mindre marginaler än den privata handeln? En vara som jag köper 2-3 gånger i veckan kostar 39 kr på Konsum Östermalmstorg, men bara 29 kr på ICA/NK Hamngatan. Alltså 1o kronors skillnad till ICA:s fördel. Det blir på månadsbasis 80-120 kr och per år 720-1.440 kr.
    Nej det är inte så att alla ICA-butiker tar 29 kr, men om skillnaden är så stor mellan två stora prestige-affärer (med stort ekologiskt utbud) i samma område blir man lite undrande…Konsum kom väl en gång till för att pressa ner priserna?

    Comment by Anders Thunberg — 2007 11 13 21:19 #

  6. Till Anders Thunberg: Nja, även Konsum behöver gå med vinst för att kunna göra nödvändiga nyinvesteringar; dessutom har man ju ”utdelning” till ägarna/kunderna genom bonussystemet.

    Jag vet ju inte vilken vara du talar om, betvivlar heller inte att din prisjämförelse i det här enskilda fallet är riktig – men ett så stort gap är det generellt sett inte mellan priserna på ICA och Konsum. Det är sant att Konsum enligt en rad prisjämförelseundersökningar tidigare låg över ICA, men konkurrensen har pressat prisnivåerna ganska nära varann.

    Comment by Enn Kokk — 2007 11 13 22:21 #

  7. Till Enn: Det är kaffe det handlar om. 250 g- förpackning av ett visst pulverkaffe jag gillar. En förpackning som finns hos det flesta handlare.

    Comment by Anders Thunberg — 2007 11 14 9:45 #

  8. Till Anders Thunberg: I fråga om märkesvaror har kooperationen en särskild politik: Deras egen märkesvara, i det här fallet Coop, har alltid ett lägre pris än motsvarande privata märken. (Jag talar alltså inte om Coop Extra, det som tidigare kallades blåvita varor, utan om märkesvaror.)

    ICA gör i princip likadant. De varor som är ICA-märkta ligger i pris under de kända märkesvarorna. Den här policyn hos så väl Konsum som ICA går ut på att kapa åt sig marknadsandelar från de kända märkesvarorna. Vill du alltså köpa Gevalia (eller vad det nu är), får du betala mera.

    Det jag talade om var prisjämförelser av matkassetyp, alltså att man köper samma varor (med samma vikt och så vidare) hos de olika butikskedjorna och jämför slutsumman. Tidigare var det så att Konsum där alltid var märkbart dyrare än ICA. Men under senare tid har konkurrensen pressat priserna samman – om det i något sådant fall handlar om att Konsum är en eller ett par kronor dyrare, ligger det ju närmast inom slumpmarginalen.

    Comment by Enn Kokk — 2007 11 14 12:21 #

  9. Jag tycker PROs undersökningar visar på ett helt annat mönster – KFs butiker är regelmässigt dyrare än konkurrenterna. För Torbjörnstorg är kassen 102 kr, 7% dyrare hos Konsum än hos ICA. Mer data finns hos PRO. Det handlar om att ett par kronor för enstaka artiklar summerar till stora belopp efter ett tag.

    Comment by Bo Strömberg — 2007 11 14 14:15 #

  10. Till Bo Strömberg: Det här kan naturligtvis variera från ort till ort, från område till område. Jag har sett jämförelser med mycket jämnare resultat. Och framför allt var gapet mycket större tidigare.

    Comment by Enn Kokk — 2007 11 14 14:23 #

  11. Hur gapet har utvecklats de senaste åren på Torbjörnstorg går inte att se i PROs information. Jämfört med 2006 har dock gapet minskat. Däremot visar deras data en systematiskt dyrare varukasse hos KF 2007 för hela landet.

    Comment by Bo Strömberg — 2007 11 14 16:59 #

  12. Filosofin med att mota bort märkesvaror ur butikerna och få konsumenterna att i stället välja Coops egen motsvarighet kan möjligen försvaras om det är fråga om likvärdiga produkter. Jag känner mig just i fråga om den här produkten lite ”skyldig” till Konsums satsning. Som stamkund på märkesvaran ifråga studerade jag innehållsförteckningen och fann att ingredienserna mycket väl skulle kunna blandas ihop av Coop själv och erbjudas till ett lägre pris. Jag kontaktade Coop i frågan. Ett antal månander efter min kontakt med Coops ansvariga lanserades också en Coop-variant. Men till min stora besvikelse var smaken ”blaskigare” och man hade inte lyckats med att få fram det skumm som karaktäriserade märkesvaran. Alltså i det här fallet var det fråga om kvalitetssänkning + (om man får tro Enn) en omotiverad fördyring av en vara.

    Comment by Anders Thunberg — 2007 11 14 19:59 #

  13. Till Anders Thunberg: Det är inte Coop som gör blandningen; alla Coop-varor upphandlas från privata företag i Sverige eller utomlands. Men naturlgitvis är det Coop som är ansvarig för valet och därmed för valet av smak.

    När det gäller prissättningen – att den egna märkesvaran ska vara billigare än de kända och etablerade märkesvarorna – handlar Coop och ICA i princip lika. Men det kan naturligtvis, när det gäller Coop respektive ICA, variera hur stor prisskillnaden ska vara mellan den egna märkesvaran och till exempel marknadsledaren.

    Comment by Enn Kokk — 2007 11 14 20:58 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^