Balkans romer
4 augusti 2010 11:04 | Film, Musik, Politik, Resor | 4 kommentarerNär Birgitta och jag gjorde vår donaukryssning 2006, kom vi i flera av de länder vi besökte i kontakt med romerna, deras kultur och deras levnadsvillkor. Jag har skrivit en del om detta i min bloggartikelserie under sammelrubriken ”Rapport från Donau” – du kan hitta det här materialet med hjälp av bloggens sökfunktion. I flera av de länder vi besökte, till exempel i Rumänien med dess två-tre miljoner zigenare, stötte vi också på tiggande zigenska barn.
Romernas situation har i flera av länderna i östra och sydöstra Europa blivit mycket svår – det händer att de hotas till livet, till och med dödas. Numera är de EU-medborgare utan eget hemland, så det är knappast förvånande att de söker sig även till de nordligare delarna av EU, och eftersom de befinner sig utanför samhället även här, fortsätter de att tigga. Inga av deras problem blir dock lösta av att de – på tvivelaktig legal grund – blir utvisade. Vore det något med det omskrutna EU, kunde ju unionen satsa pengar och mänskliga resurser på att integrera romerna i de länder där de nu råkar befinna sig: ge dem utbildning, låta barnen gå i skola, lotsa in dem på arbetsmarknaden och så vidare. Att kollektivt återföra dem till Rajastan, som de ursprungligen anses komma ifrån, torde ju knappast vara någon lösning.
Europa, även vårt land, har de under sin vistelse här berikat, bland annat genom sin musikkultur. Inte så lite av det vi benämner till exempel ungersk musik är i själva verket zigenarmusik.
Under vår donauresa köpte vi där det gick CD-skivor med lokal folklig musik, och en del av det vi köpte var följaktligen romsk musik. The Rough Guide to the Music of Balkan Gypsies, ”Balkan Gypsies” (World Music Network RGNET 1159, 2005), är visserligen producerad i London, men materialet på CDn utgörs av ljudupptagningar i en del av de länder vi besökte.
Rumänien är sålunda väl representerat med till exempel Mahala Raï Banda, som spelar ”Mahalageasca” i lite jazzig ton. Ännu mer gillar jag, om vi håller oss till Rumänien, Nikolae Simion med ”Di, Murgule, Di”, den modernt påverkade ”Taraf” med Shuka Collecitive och ”Espresso” med Taraf de Metropulitana.
Ibro Lolov från Bulgarien är hörvärd på dragspel i ”Sofyisky Kjuchek”.
Av de serbiska bidragen vill jag lyfta fram Vera Petrovic med ”Taiganka Sam Mala” med sitt jazziga intro och Šaban Bajramović och Mostar Sevdah Reunion med ”Opa Cupa” – kanske har ni mött Bajramovićs sånger i någon film av Emir Kusturica.
Det musikaliska spektrat på den här CDn är brett, omfattar också romsk musik från till exempel Albanien, Makedonien och Grekland och faktiskt även Turkiet och Armenien.
Sammantaget ger den här CDn många hörvärda exempel på den romska musik som utövas i sydöstra Europa.
4 kommentarer
Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^
Det ligger i människans natur att dela in i ”vi” och ”de andra”, det märks i alla sammanhang. Med medveten tanke och handling kan man befria sig själv från detta tänkande, i alla fall till stor del, men det är oerhört viktigt att det då finns övergripande strukturer, lagstiftning som efterlevs osv, för att inte göra detta futtiga, men mänskliga beteende till norm.
Romernas utanförskap har funnits så länge och varit så grymt att det krävs mycket för att de ska vilja vara en del av det s k samhället. De är misstänksamma, med all rätt. Men möjligheten till utbildning och arbete är ju ovillkorliga rättigheter för alla EU-medborgare.
Min egen historia med romerna började när jag som 13-åring besökte ett romskt läger i Ramsele (alltså 1969)och jag kände stor sympati för deras livsstil. Hade jag varit några år äldre hade jag kanske förälskat mig i en vacker, romsk yngling och rymt! Romantiska griller, men det bestående är intresset för speciellt deras musik. Filmen Latcho drom (som du säkert redan har sett) är en underbar dokumentär om deras historiska resa från Indien till Spanien, berättad enbart genom musik. Tony Gatlif, regissören, har själv romsk bakgrund.
Mitt favoritband just nu är Gogol Bordello, ett sk gipsy punkband, med en ukrainsk sångare, Eugene Hutz, och för övrigt en salig blandning av folk från alla kontinenter. Jag såg dem på Peace & Love förra året, en underbar upplevelse. Det är ren eufori, både på scenen och i publikhavet när de uppträder.
Eftersom jag snart ska åka till Katalonien lyssnar jag mycket på flamenco, i allra högsta grad romsk musik och dans.
Jag tror att du skulle uppskatta filmen (om du inte redan har sett den) ”Everything is illuminated” av Liev Schreiber och med Elijah Wood och Gogol Bordellos musik. Den handlar visserligen om en judisk killes resa tillbaka till Ukraina, men är väldigt bra.
Comment by Ann Christin Sandlund — 2010 08 04 12:11 #
Hej!
Jag läste det du skrev om fel i korsord.
Nåt jag reagerat på är när det står VIKT, och svaret ska bli KILO. Kilo betyder 1000 och har inte med själva vikten att göra!Man kan använda det i kg=1000 gram
kt=1000 ton
km=1000 meter osv.
Det har jag fått lära mig i skolan och min son fick inpräntat detta också när de sa kilo i stället för kilogram som dom egentligen menade!
Mvh
Ingrid M
Comment by Ingrid i Höganäs — 2010 08 04 13:18 #
Söker förgäves din e-postadress. Skulle vilja skicka dig ett boktips.
Comment by Knut Lindelöf — 2010 08 04 15:54 #
Till Knut Lindelöf: förnamn.efternamn@telia.com.
Comment by Enn Kokk — 2010 08 04 16:05 #