Demian, Lars: Svenne tills du dör + Att inte vara Per Gessle
Jag har fått mig Lars Demians CD ”Svenne tills du dör” (Demian Music Records ONECD-104, 2012) tillsänd, för recension på bloggen antar jag. Jag känner honom inte, men jag har skrivit om ett par av hans tidigare plattor, både kritiskt och välvilligt.
Demian arbetar i proggtraditionen, skriver om angelägna ämnen som innebörden av den svenskhet som nu är i ropet (”Svenne tills du dör”), och budskapet i ”Världen utanför” är följande:
Lås in dina ungar och larma din fru
Köp en vakthund och ett gevär
Det ska va som förr
skaffa säkerhetsdörr.
Mot världen utanför.
Knarket står i fokus för ”Guldkant i ditt liv”, och i ”Nation i krig” häcklas vår vapenexport samt de svenska insatserna i Afghanisatan och Libyen. Så här fortsätter det också därefter. Sångerna vänder sig till oss som har hjärtat till vänster, men de är kanske inte tillräckligt elegant giftiga i formuleringarna för min smak, och tonsättningarna vill inte riktigt fästa sig i musikminnet.
”Drottningens hemlige älskare”, skriven i jag-form, förstår jag inte riktigt poängen med – det är ju kungens snedsprång i den branschen som har varit föremål för debatt.
”På bordell”, en vals – i ordets dubbla betydelse – om att gå till prostituerade har musikaliska förtjänster men är för vag när det gäller syfte och innehåll.
Den absolut bästa låten, musikaliskt och delvis också textmässigt, är ”Balladen om Bin Ladin”, som förenklar bilden av Bin Ladin och en smula förvanskar det som hände honom när amrisarna fick tag på honom. Detta sagt av en som vekligen inte är någon kramare av USA och dess armé.
* * *
Egenproducerad är också Lars Demians maxi-EP ”Att inte vara Per Gessle” (Demian Music Records ONECD-103, 2009), som jag hade sen tidigare.
När jag först hade hört den inledande låten ”Nu kommer alla känslorna” av Per Gessle förstod jag, trots det udda framförandet, inte riktigt meningen med det här jättelångsamma tempot, men sen, när jag också hade hört den avslutande ”Listen To Your Heart” av Gessle och Mats Persson, anade jag att den här delen kunde ha något att göra med vilka som har kommersiella framgångar respektive vilka som inte ens får ge ut sina skivor på kommersiella skivbolag.
De mellanliggande låtarna är nämligen excesser i musikalisk begåvning: Även i de fallen gör Demian och hans medmusiker covers på kända artisters kända låtar, men det görs på ett så originellt och avvikande sätt, att de både innehållsligt och musikaliskt får nya dimensioner.
Den här raddan börjar med Åke Wassings gamla succéslagdänga ”Se nu tittar lilla solen in igen”, som här tappar all sin munterhet, och sen följer Evert Taubes ”Vals på Mysingen” i ett originellt arr.
”Låt hjärtat va me*” med svensk text av Bo-Göran Edling och musik – ”Heart” – av Richard Adler slår i något slags haltande tangotakt, och Lars Forssells ”När blodrosor slår ut”, Léo Ferrés ”Les temps des roses rouges”, görs som originell, släpig vals.
Kanske är Lars Demians största begåvning just att tolka andras sånger på ett originellt sätt.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^