Cassavetes, John: Mordet på en kinesisk bookmaker
John Cassavetes (1929-1989) gjorde filmer som kunde synas höra hemma i fransk cinema verité, men den verklighet han skildrade var amerikansk, i fallet ”Mordet på en kinesisk bookmaker” (”The Killing of a Chinese Bookie”, 1976) dessutom som hämtad ur en amerikansk gangsterfilm.
Märkligt nog blev den här filmen en publik flopp och las snabbt ner på de amerikanska biograferna – då gick den bättre här i Europa; så småningom fick Cassavetes till och med igen större delen av de pengar han hade lagt ut på att göra filmen.
Pengar är för övrigt den drivande kraften i filmens handling. Nattklubbsägaren Cosmo Vitelli (Ben Gazzara) har som passion ett alltför vidlyftigt pokerspel, och när han en kväll ska fira att han just åter har kommit på grön kvist, åker han tillsammans med tre av tjejerna i sin lite porrartade stripshow, Margo, Rachel och Sherry, till ett casino för att fira och spela. Kvällen slutar med att Vitelli med $ 23.000 back ställs inför spelklubbsledningen och tvingas skriva under en ganska kortvarig kreditnota.
Vitelli kan förstås inte betala sen heller och tvingas därför av den maffiagren som äger spelklubben att göra något i gengäld för att slippa skulden: Han ska skjuta ledaren för den konkurrerande kinesiska maffian. Vitelli tycks först gå med på en sådan uppgörelse men återvänder i första vändan, efter en tur tillsammans med sina märkliga flickvänner till det som ser ut som Los Angeles’ Chinatown, med oförrättat ärende. Men den av allt att döma italienska maffian ger sig inte – han måste döda kinesen.
I de här delarna är filmen mycket spännande. Vitelli tar sig, utrustad med två skjutvapen, nattetid till kinesens luxuösa och välbevakade villa – den konkurrerande ligan, som har gett honom uppdraget, har med hjälp av en hantverkare försett honom med med nyckel, och vakhundarna bevekar han med mängder av hamburgare. En trappa upp i huset hittar han kinesen i ett vällustigt bassängbad med en ung dam.
Sen följer ett veritabelt blodbad, där Vitelli skjuter inte bara kinesledaren, en gammal man, utan också flera av hans vakter. Vitelli lyckas ändå undkomma.
De maffiosi som har gett honom uppdraget hade knappast räknat med att han skulle lyckas och är nu rädda för att spåren ska leda till dem. Vitelli måste därför elimineras.
Han lockas in i en fälla men har varit tillräckligt misstänksam för att komma beväpnad. Det blir alltså en ny eldstrid, den här gången i den övergivna industrilokal dit han har förts. Också den här gången lyckas han både döda och undkomma.
I filmens slutavsnitt är han tillbaka på sin skabbiga klubb, där det finns åtminstone nåon kvinna som han inte borde ha litat på. Showen där, som vi har sett scener ur förut, är lika sjaskig som den värld i övrigt han lever i.
I filmens slutscen står han ensam utanför på gatan, och det är ovisst vilket öde han kommer att gå till mötes – om han inte dess förinnan har ramlat omkull död på gatan på grund av sin skottskada.
WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds.
Valid XHTML och CSS. ^Topp^