Sommar i P1 med Kerstin Meyer

12 augusti 2013 16:37 | Media, Musik, Resor, Teater, Ur dagboken | 4 kommentarer

Kerstin Meyer, född 1928, är fortfarande fantastiskt vital och välsorterad- I sitt mycket framgångsrika liv som sångerska på Operan i Stockholm 1952-1961 och 1969-1981 samt däremellan och delvis övelappande på scener som Metropolitan i New York och La_Scala i Milano samt på operorna i till exempel Berlin och Hamburg har hon firat den ena triumfen efter den andra, och det enda jag skulle vilja klandra henne lite för, när det gäller hennes Sommar-program i dag, är hennes ambition att få med lite för mycket av allt det här.

Det var några konkreta ögonblicksbilder som lyfte det här programmet.

Som när hon lärde sig simma som femåring genom att helt enkelt bli utlagd i djupt vatten.

Som när hon, föräldrarna ovetandes, sökte in på Operans elevutbildning och blev antagen efter första uppsjungningen, detta innan hon ens hade hunnit ta studenten.

Som när hon av kolleger i Wien undanhölls hur allvarlig bilolyckan med föräldrarna egentligen var och hur hon ändå hann hem innan modern dog – men fadern var då redan död.

Efter det senare spelade hon Glucks vackra ”Orfeus och Eurydike”. Jag har aldrig för egen del associerat den med sådana här sammanhang, men jag skulle nästan önska att den spelades på min egen begravning.

Över huvud innehöll hennes program, bortsett från enstaka undantag som ”Swing it magistern”, nästan bara verk ur operarepertoaren. Några kan ha funnit detta ensidigt, men själv gladdes jag över det myckna hörvärda.

Kerstin Meyer har vigt nästan hela sitt vuxna liv åt operan – det framgick också av programmet, att hon ofta har tillbringat semestrar nära operakolleger, till exempel vid Medelhavet. Men gift blev hon först sent i livet. Om den långa ensamhet hon, trots operamyllret omkring sig, måste ha levt i under årtionden skulle jag kanske ha velat höra mer.

Själv började jag gå på opera relativt sent i livet, och eftersom Kerstin Meyers fasta engagemang vid stockholmsoperan tog slut dess förinnan, har jag inte sett så mycket med henne på scen. Men en oförglömlig upplevelse av henne hade jag – 1984 i ”Rosenkavaljeren” av Strauss.

4 kommentarer

  1. Vi lärde känna hennes karriär.
    Den tycks ha varit enastående.
    Men lärde vi oss känna Kerstin?
    Nej.

    Comment by Krister — 2013 08 13 15:19 #

  2. Till Krister: Nej, också jag noterade att vi inte riktigt kom henne in på livet.

    Comment by Enn Kokk — 2013 08 13 15:38 #

  3. Det var verkligen ett fint program om även bara en liten del om ett spännande sångarliv. Extra kul var att höra om Melody Girls och doandet till Konvaljens Avsked med Bertil Boo. Hann att uppleva Kerstin M som Carmen på Stockholmsoperan, barfota i Erixon X:ets expressiva dekor som en fullödad och blodfull föreställning. Mvh/Jerker Nilsson

    Comment by Jerker Nilsson — 2013 08 15 11:14 #

  4. Vill tillägga att det är tråkigt Kerstin Meyer aldrig skrivit några memoarer.

    Comment by Jerker Nilsson — 2013 08 15 11:15 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^