Last chorus: Leif Gustafson

20 januari 2013 13:48 | Mat & dryck, Media, Musik, Politik, Ur dagboken | 11 kommentarer

Min gamle arbetskamrat Leif Gustafson (1946-2012) är död. Jag minns honom väl och med värme från vår gemensamma tid på partiexpeditionen, Sveavägen 68 i Stockholm – Leif var en glädjespridare. Jag minns också när Mona Sahlin, som då var partisekreterare, berättade för oss det många av oss ändå hade förstått: att Leif var sjuk, dessutom att man inte visste, hur lång tid han hade kvar att leva.

Sen levde han förbannat länge ändå: tärd och tagen ibland, ibland pigg och glad som tidigare – kom, trots att han var arbetsbefriad, ganska ofta till partikontoret och bjöd då ibland också på egenhändigt bakat till eftermiddagskaffet. Eftersom han sen sin tid som pressekreterare hade utomordentlig kunskap om mediala frågor, hörde han till dem jag, när jag själv gick kvar på övertid efter min formella pensionering, engagerade i den gerillaverkasmhet jag organiserade för att få in insändre och debattartiklar i tidningarna, även inlägg i radio, alltsammans under pågående valrörelse.

Under senare år, efter min egen pensionering, var det inte så ofta vi träffades – vi har ju också bott på skilda håll, han i Stockholm och jag i Uppsala. Men på Första maj förra året kom vi att ses en sista gång. Jag hade åkt till Stockholm för att före mötet träffa och äta en bit mat med Matti och Karin och deras lilla Ella, och när vi hade tagit oss till Norra Bantorget, gick jag ut bland publiken för att också leta reda på Anna. Henne hittade jag aldrig. Däremot stötte jag på Leif där i folkhavet, ensam, mager, tärd. Jag stannade förstås till en stund: hälsade och pratade om det ena och det andra. Det blev alltså sista gången vi sågs.

Leif var en mycket speciell medarbetare på partikontoret redan under sin tid som pressekreterare. Det fanns journalister som älskade honom, detta trots att han egentligen inte hade någon egen journalisterfarenhet. Ja, den här killen hade nästan inte alls någon formell utbildning heller. Allt han kunde – att skriva, att göra radioprogram, att använda datorer, att hitta kontaktytor – han är en av de viktigaste impulsgivarna för Almedalsveckan – vittnar om en naturbegåvning av ganska unikt slag.

Och så var han en idéspruta, till den grad att han trots all sin entusiasm ibland nästan tog död på omgivningen. Till problemen hörde nämligen att han sprutade ur sig fler idéer än han själv orkade realisera, ibland inte ens föra ända frm till projektstadiet.

Entusiastiskt delgav han också oss kompisar sina planer på att skriva en självbiografisk roman – jag hör till dem som har tagit del av några texter. Jag har till och med läst i några skvallerpalter om den där boken som var på gång – men någon publicerad bok har vi sedan inte sett till. Jag frågade min och Leifs gamle arbetskamrat Bo Krogvig, som satt bredvid mig under samlingen efteråt, där det serverades en rejäl och matig och varm soppa, ett motgift mot vintervädret utanför, om den här gustafsonska boken, och även han kände till projektet men hade heller ingen aning om vad det hade blivit av det.

Det här är bara mitt pesonliga bidrag till minnet av honom. Vid begravningen och begravningskaffet i fredags, den 18 januari, och i minnesrunor i pressen har andra gett en ännu bredare bild av honom.

Det var jättemånga i kyrkan, Maria Magdalena kyrka på Söder, under begravningsakten, och de flesta stannade också kvar för att närvara vid samlingen efteråt. Stora delar av den stockholmska arbetarrörelsen var där – framför oss i kyrkan satt Anna-Greta Leijon, och vid måltiden i församlingshemmet efteråt satt Kjell-Olof Feldt och Birgitta von Otter till höger om Birgitta, bara för att nämna några vid namn. Och bland gästerna fanns också journalistvänner till Leif från hans tid som partiets ansikte mot media. Vid vårt bord satt också Leifs hustru, Inger Båvner.

Och så uppdagades, vid detta sista möte med Leif Gustafson, andra sidor av honom än den politiska, sådana som inte alls självklart hörde ihop med hans yrkesroll. En av dessa sidor var religiös, en annan musikalisk. Detta, berättade officianten vid begravningen Gunnar Olofsgård, hade bland annat yttrat sig i att Leif hade agerat som självlärd kantor. Prästens minnesord över Leif hade också all den bredd man önskade att en människa som lämnat livet bestods vid såna tillfällen – så sker ju som bekant inte alltid. Den här prästen förstod även Leifs politiska övertygelse och speglade den på ett rättvist sätt.

Och musikvalet var nästan märkvärdigt, från Johann Sebastina BachsIch ruf zu dir” till Benny AnderssonsTröstevisa”.

Jo, det sjöngs psalmer, men sådana som genom sin poetiska form talar också till oss irreligiösa: ”Guds kärlek är som stranden och som gräset” (Svensk psalm 289) och gamla ”Härlig är jorden” (Svensk psalm 297).

Men där förekom också annat som unison sång.

Koppsången” med text av Py Bäckman och musik av Pererik Moraeus har jag inget personligt förhållande till, men när ”Vi bygger landet” av Karl Fredriksson (”Nordens Karlsson”) skallade mellan kyrkväggarna till lite märkligt orgelkomp, sjöng också jag med.

Som solosångare under begravningsakten fungerade Sofia Karlsson, dotter till Leifs och min arbetskamrat på 68an Leif Karlsson – han och Sofias mor Ann-Mari Wohlin fanns förstås också med bland begravningsgästerna. Sofia sjöng, ackompanjerad av Jocke Blomgren på gitarr, ”Höstens guld” och ”Alltid dig nära” men framför allt ”Jag spelar för livet

Det senare skedde under avskedstagandet, som här hade getts en speciell och för mig ny form. Familjen hade i dödsannonsen undanbett sig blommor att lägga på kistan, och i stället för den sedvanliga defileringen kallades vi alla – samtidigt – fram att ställa oss runt kistan för slutceremonin. Och det var alltså där, då, som Sofia sjöng ”Jag spelar för livet”.

Då, och dess förinnan under samlingen, uppstod en varm gemenskap. Koret fylldes bit för bit av gamla vänner till både Leif och mig, Vi nickade vänligt till varann, och några gamla kompisar tryckte handen eller nöp mig i armen när de tyst tassade förbi för att hitta en plats i den växande ringen.

11 kommentarer

  1. Till Enn Kokk: Varför har vi så svårt att tala om religion?

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 01 20 17:04 #

  2. Till Bengt Eliasson: Ja, jag har aldrig haft svårt för att tala om religion, vilket väl den här texten om en begravning är ett exempel på. Jag är ju, som du väl har förstått, själv inte troende, men det hindrade mig inte från att få högt religionsbetyg, A i studentexamen i det som på den tiden hette Kristendomskunskap.

    Varför andra inte vill tala om sin religion och det de tror på vet jag inte. Kanske är de rädda för att bli pressade på det närmare innehållet i det de tror på och är rädda för att gå bet på detta.

    Comment by Enn Kokk — 2013 01 20 17:33 #

  3. Till Enn Kokk: När jag läste din fina text om Leif Gustafson så kom jag just att tänka på den fråga jag ställde först till dig. Vi svenskar har ett märkligt förhållande till just den kristna tron. När det händer mycket allvarliga händelser i vårt land, exempelvis mordet på Olof Palme och Estonia-katastrofen, så vallfärdar människor till kyrkorna. Annan tid verkar inte kyrkorna vara det högst prioriterade hos svenskarna. I de katolska länderna i södra Europa, såsom Italien och Spanien är kyrkan en naturlig del av samhällsliv, ja för många människor är detta något mycket viktigt. Många går ex vis förbi kyrkan på väg hem från arbetet för en stunds kontemplation. En kyrka som har betytt så mycket inte minst för den europeiska kulturen. I ljuset av detta så är vi svenskar nästan att betrakta som hedningar. Och varför har just de som betitlar sig själva som socialdemokrater så svårt att tala om ämnet religion. Det påminner mig om församlingsprästen i min ungdom som sade till oss församlade på julottan att ”ja, är det dags att komma nu?”. Trots att vårt behov av tröst, för att nu citera Stig Dagerman, är större än någonsin.

    Comment by Bengt Eliasson — 2013 01 20 18:21 #

  4. Till Bengt Eliasson: Jag är alltså inte själv religiös och har därför inte för egen del det här förhållandet till kyrkan. Att jag ändå går på kyrkliga begravningar beror förstås på tt jag vill hedra den dödes minne, och då måste jag också visa respekt för hans eller hennes tro.

    Men även icke-religiösa begravningar kan ges ett innehåll, lika värdigt som en religiös motsvarighet. När min bror, som var ika lite troende som jag själv, utformade jag en begravning som en av de närvarande karaktäriserade som en av de finaste han någonsin hade varit med om.

    Comment by Enn Kokk — 2013 01 20 18:39 #

  5. Detta måste vara någon form av dementia från födseln att endera vara atest eller troende.
    Kan ni aldrig befria er helt från alla dessa concept av religösa eller icke religösa tvångsföreställningar?

    ”Om du inte är det ena eller det andra, så måste du väl vara nihilist eller infidel då?”
    Frågar sig dåren då!

    Comment by Ture Sjolander — 2013 01 21 0:16 #

  6. Rättelse ovan: Ateist.

    http://www.megamemory.homestead.com/AUS.html

    Comment by Ture Sjolander — 2013 01 21 0:18 #

  7. Till Ture Sjölander: Själv verkar du ju också den här gången ha undkommit den helveteseld som enligt våra media har drabbat Australien.

    För övrigt tyckte jag inte min text var ofördragsam mot andra som inte tycker som jag.

    Comment by Enn Kokk — 2013 01 21 7:13 #

  8. Mycket fint skrivet, Enn, både om Leif och om begravningen.

    Comment by Mats Rosin — 2013 01 21 10:51 #

  9. Att tro är väl en sak som inte på något vis har med enbart religion att göra, man kan faktiskt tro på Sirius till nästa match eller varför inte Brunte V på V75. Den tron är väl inte annorlunda än att tro på nåt annat och all tro är väl också individuell fast man försöker fösa ihop folk i ”kyrkor” och ”samfund”. Samlingsbegreppet tro är inte på något sätt förbehållit en kristen eller en muslim eller vad man nu vill…tro på vad du vill!

    Comment by Urban Sjölander — 2013 01 22 10:47 #

  10. Det har gått 4 år sedan Leif Gustafson gick bort 33 år sedan jag träffade honom. Han var min chef under 1 års tid. Leif var otroligt karismatisk, bildad, generös och snäll. Jag minns honom med värme.

    Comment by Ann-Christine Jansson — 2016 12 01 1:29 #

  11. Till Ann-Christine Jansson: Och jag hoppas att min minnesruna speglar också det som säkert många andra kände under den här begravningsceremonin.

    Comment by Enn Kokk — 2016 12 01 11:24 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^