Om romer, silversmide och familjen Taikon

22 september 2011 14:05 | Barnkultur, Konst & museum, Musik, Politik | 4 kommentarer

I går var Birgitta och jag på Nordiska museet, på vernissage. Den utställning som öppnades var en med silversmide av Rosa Taikon.

Många av de silversmycken som ställs ut – sammanlagt ett 70-tal – är oerhört vackra: filigransarbeten, silvertrådar i sinnrika mönster tillsammans med en eller flera silverkulor, granalier. Gå gärna dit och se utställningen i lugn och ro – jag skulle själv önska att jag hade fått se den i mindre trängsel och värme.

Den här utställningen drog nämligen en otroligt stor vernissagepublik. Och den hade inte kommit dit av en slump: jag noterade att väldigt många av damerna bar silversmycken, designade Rosa Taikon, som också överöstes av kramar och blombuketter. Själv känner jag henne inte, men jag kom under visningen i rent fysisk kontakt med henne: plötsligt grep denna intensiva kvinna tag i mig och talade direkt till mig.

Utställningen öppnades av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, och även hon utsattes för Rosa Taikons spontanitet: Rosa avbröt Lena flera gånger med inpass. Invigningsceremonin i museets stora hall inramades av en nära släkting till Rosa, Hans Caldaras och Roma hot band (sång, ståbas och gitarr) som vi bland annat fick höra i ett gammalt Django Reinhardt-nummer.

Rosa Taikon skulle inte vara Rosa Taikon, om hon inte, delvis assisterad av museets styresman Christina Mattsson, hade berättat om sitt liv, inte bara den långa vägen till konstnärskap utan också om den diskriminering romerna utsattes – delvis fortfarande utsätts – för. I vittnesbörden om det senare var hon klar och skarp. Men det var också intressant att få höra med vilken målmedvetenhet, förhållandevis sent i livet, hon satte sig före att lära sig det konsthantverk, som i hennes romska familj annars utövades av män. Det här konsthantverket har hon sen utvecklat till fulländning, inte bara genom att tillägna sig traditionell teknik utan genom att till den också lägga ett mycket personligt konstnärligt uttryck.

I den här inledningen harangerade Rosa Taikon också sin nu döda lillasyster Katarina Taikon, ännu mer känd som stridbar förkämpe för romernas rättigheter. Katarina har jag både träffat och publicerat i Aktuellt i politiken (s). Katizi-illustratören Björn Hedlund tecknade regelbundet för AiP, men det var inte han utan en av mina gamla kompisar från tiden i Libertas’ redaktion, Mårten Andersson, som förmedlade kontakten med Katarina. Av henne publicerade jag både något avsnitt av Katizi och ett par artiklar om romskt liv, med fotoillustrationer av hennes man Björn Langhammer.

När vi hade sett utställningen och lämnat trängseln i utställningshallen, hade vi bara fått var sitt glas äppeljuice från Julita i oss och var rejält hungriga. Så vi gick till museets café och beställde var sin kalkonmacka och tog var sitt glas rött vin till. När vi just hade ätit klart (och museets stängningstid närmade sig), kom dess chef Christina Mattsson och satte sig med oss. Det är nu inte så konstigt, eftersom vi båda känner henne, särskilt då Birgitta som har varit ordförande i Nordiska museets nämnd (styrelse) under lång tid. Men även Christina och jag har gemensamma intressen: hon kan mycket om ett område, som jag har ägnat en del energi, den svenska visan. Om ni nu har uppstyltade föreställningar om museichefer, kan jag upplysa er om att Christina bland annat är medutgivare till ”Fula visboken” – läs gärna mer ovan under Kulturspegeln, Musik.

Nu skulle museet alltså strax stängas för kvällen, men Christina erbjöd oss generöst att dela taxi med henne till Centralen.

Och så kom vi då hem också, via Uppsala till Öregrund. Det blev sent, men det var det värt.

4 kommentarer

  1. Ja Christina M är en pärla. Yrkesbakgrund i folkvisearkivet. Jag minns dock henne från SR som en ytterst hårt arbetande producent (folklivsfrågor inklusive folkmusik och visor), sedan kanalchef (musikradion). Mindre känt är dock kanske henne familjeanknyting: Lille Bror Söderlund, makens far.

    Comment by Anders Thunberg — 2011 09 22 22:09 #

  2. Till Anders Thunberg: Folkminnen är också värt att nämna.

    Själv har jag förstås också träffat maken, Michael Söderlundh, skicklig bildkonstnär, ja även deras dotter Hedda, som till helt nyligen pluggade i Uppsala. Jag har för övrigt fått Christinas bok om Lille Bror Söderlund med dedikation. Och hans tonsättning av Ture Nermans ”Den vackraste visan om kärleken” finns ju med i min egen sångbok ”Upp till kamp!”.

    Comment by Enn Kokk — 2011 09 22 22:16 #

  3. Christina är fortfarande en ytterst skicklig och hårt arbetande producent, nu i sin framgångsrika roll som styresman på Nordiska Museet. Och trevlig. Och bildad. Det var väldigt upplyftande att jobba tillsammans med henne under mina år som ordförande i Nordiska Museets nämnd.

    Comment by Birgitta Dahl — 2011 09 22 22:38 #

  4. Hej Enn,
    jag hade förmånen att övervara en fest hos systern till Rosa, Katarina Taikon och hennes man i Nacka på 1960-talets slut, där träffade jag också Hans Calderas.
    Jag hade en klasskamrat som Katarina hade ”adopterat” när vi gick på Nyckelvivksskolan 1968-69.
    Det var en storartad fest med mycket musik och god mat med strävt vin. Vi festade hela natten och många var ganska slitna morgonen därpå.
    En upplevelse för en ung man på den tiden.

    Comment by Urban Sjölander — 2011 09 23 11:19 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^