Elvira Madigan

20 september 2011 18:46 | Film, Musik | 4 kommentarer

Historien om lindansösen Elvira Madigan, artistnamn för Hedvig Jensen, född 1867 i Flensburg i Schleswig-Holstein, och hennes kärlekshistoria med löjtnanten vid Skånska dragonregementet Sixten Sparre, den som ändade i deras självmord – Sixten sköt dem båda – i Nørreskov, Tåsinge, Danmark den 20 juli 1889, fascinerade inte bara samtiden utan har förts vidare till nya och nya generationer.

Ett av de mest spridda eftermälena är ett skillingtryck, skrivet av tidningsmannen och publicisten (Såningsmannen, Saxon & Lindströms förlag med mera) Johan Lindström Saxon (1859-1935). Han var också socialist och skrev den svenska texten till ”Socialisternas marsch”.

Här är hans sång om Elvira Madigan:

Visan om den sköna konstberiderskan
ELVIRA MADIGANS
kärlek och grymma död

Text: Johan Lindström Saxon, 1889
Musik: Trad

Sorgerliga saker hända
än i våra dar minsann.
Sorgerligast är dock denna –
den om fröken Madigan.

Vacker var hon som en ängel:
ögon blå och kind så röd,
smärt om livet som en stängel;
men hon fick en grymmer död.

När hon dansade på lina
lik en liten lärka glad,
hördes bifallsropen vina
ifrån fyllda bänkars rad.

Så kom greve löjtnant Sparre,
vacker var han, utav börd.
Ögon lyste, hjärtan darre,
och hans kärleksbön blev hörd.

Greve Sparre han var gifter,
barn och maka hade han.
Men från dessa han nu rymde
med Elvira Madigan.

Så till Danmark styrdes färden.
Men det tog ett sorgerligt slut,
ty långt ut i vida världen
tänkte de att slå sig ut.

Men se slut var deras pengar,
ingenting att leva av!
För att undgå ödet stränga
bygga de sitt bo i grav.

Och pistolen full av smärta
greven tar och sikte tog
mot Elviras unga hjärta:
Knappt hon andas, förr’n hon dog.

Ack mig hör, ni ungdomsglada,
tänk på dem och sen er för
att ni ej i blod få bada
ni ock en gång, förr’n ni dör!

Det här kärleksdramat har som sagt fascinerat många – bland annat filmade Åke OhbergElvira Madigan” år 1943. Jag har inte sett den, men enligt uppgift utgick Bo Widerberg från den, när han skrev manus till sin egen film ”Elvira Madigan” (1967), som han också regisserade.

En av de saker som slår en, när man ser Widerbergs film, är att sången om Elvira Madigan över huvud taget inte förekommer i den – kanske fann han den för melodramatisk, kanske också för moralistisk.

Filmens musikaliska tema blev i stället Wolfgang Amadeus MozartsKonsert för piano och orkester nummer 21 i C-dur”, som har blivit så synonym med filmen att den ofta kallas ”Elvira Madigan”.

Som den förrymde löjtnanten och greven Sixten Sparre ser vi en av Bo Widerbergs manliga favoritskådespelare, Thommy Berggren, och han är som vanligt lysande. Mer förvåning väckte det att Widerberg till rollen som Elvira Madigan valde Pia Degermark, då tämligen okänd men också senare med stora svårigheter att upprepa den succé den här filmen blev för henne – för trots att hon inte ens talar danska (hennes röst är dubbad), lyckades hon väl som Elvira Madigan.

Man kan naturligtvis också nämna några andra roller som Lennart Malmers officerskamrat, men flertalet (inklusive det barn som så ofta spelas av Widerbergs egen dotter Cleo) av de agerande har bara statistroller i förhållande till de två huvudagerande i detta kärleksdrama för två.

Annat, till och med sådant som är viktigt för det ödesdrama handlingen i ”Elvira Madigan” är, som upplysningen om att Sixten Sparre bakom sig har lämnat två barn och en hustru, som är så förtvivlad att hon vill dränka sig, smygs in i handlingen för att dess karaktär av ödesdrama ska framstå tydligare.

Widerberg är här, som i andra fall, en nästan fulländad filmestet: Människorna, sommaren, naturen skildras så vidunderligt vackert. Samtidigt är det här Widerbergs akilleshäl: Sixten och Elvira kommer snart i penningnöd, men till och med när de är som mest utarmade och hungriga, ter sig deras kläder oklanderligt hela och rena. Jag hade för övrigt samma invändning mot Widerbergs ”Ådalen 31”.

Eftersom jag liksom alla andra vet hur historien om Elvira Madigan och Sixten Sparre slutade i verkligheten, med egenvald död, våndades jag en smula över hur Widerberg skulle skildra det kända slutet. Även det klarar han med estetik i stället för blod: Precis när man ser Elvira göra något som liknar en danspiruett, fryser Widerberg bilden, och så hör man ett skott. Och sen hör man ett skott till.

4 kommentarer

  1. Enn, det var något år eller mer sedan jag såg Elvira Madigan på DVD, men det är väl bara andra satsen i C-dur-konserten som används i filmen? Jag skulle också tro att det bara i Sverige eller Norden den går under namnet ”Elvira Madigan”, och då knappast bland Mozart-fans.

    Comment by Mats Larsson — 2011 09 21 19:50 #

  2. Till Mats Larsson: Du har förstås rätt – hela det här verket är för långt för att kunna användas som filmtema. Jag borde ha skrivit ”taget ur” eller något liknande. Och du har alldeles säkert rätt i att populärbeteckningen ”Elvira Madigan” bara är känd i vår egen kulturkrets.

    Comment by Enn Kokk — 2011 09 22 0:07 #

  3. Enligt Wikipedia verkar benämningen ”Elvira Madigan” ha fått spridning inte bara i Skandinavien, utan även i engelskspråkiga länder. Det har väl att göra med var filmen nådde popularitet.

    Så skriver tyska Wikipedia om pianokonserten: ”Besondere Popularität erreichte das Konzert durch den schwedischen Spielfilm ‚Elvira Madigan‘ aus dem Jahr 1967, in dem der 2. Satz im Soundtrack prominent verwendet wurde. Besonders im englischsprachigen Bereich und in Skandinavien findet sich daher auf vielen Einspielungen der anachronistische Beiname Elvira Madigan für das Konzert (die ‚Namensgeberin‘ Elvira Madigan wurde erst 1867 geboren, über 80 Jahre nach Entstehung des Konzerts).”
    Och engelska Wikipedia: ”The second movement was featured in the 1967 Swedish film Elvira Madigan. The imagery used in the movie was of a lazy boat ride on a placid lake, and the limpid sound of this movement likely motivated its choice here. This has led to an anachronistic nickname of Elvira Madigan for the concerto. The use of this nickname has decreased in recent years as memories of the Swedish film have faded.”

    Comment by Magnus Andersson — 2011 09 22 11:47 #

  4. Till Magnus Andersson: Intressant! Själv tror jag mig ha sett beteckningen ”Elvira Madigan” till och med på nåon skiva, men eftersom jag själv befinner mig i Öregrund och vår mozartkollektion i Uppsala, kan jag inte kolla.

    Comment by Enn Kokk — 2011 09 22 12:15 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^