Strunt är strunt om än i gyllne trosor

5 februari 2018 15:53 | Barnkultur, Media, Musik, Ur dagboken | 5 kommentarer

Ser man till den yttre inramningen – sådant som ljus- och rökeffekter, dansare med mera – var den första omgången av Melodifestivalen, den i Karlstad, riktigt hygglig, men det är mer än man kan säga om sångerna i tävlingen. Att någon av dem, ens vinnaren som var professionellt framförd någonsin skulle kunna bli en schlager är uteslutet, Testa själva: Finns det något av bidragen som har fastnat så pass mycket i melodiminnet, att ni skulle klara att återge melodin?

För egen del är jag road också av populärmusik och minns deras melodier och åtminstone delar av refrängtexterna sen åratal. När jag senast köpte, kollade och skrev om en sångbok av den här karaktären, mindes jag spontant alla melodier utom någon enda.

Så för vilka görs egentligen Melodifestivalen numera? För ungar som vill klä ut sig och härma de något större barnen i TV? De där som har lyckats bli Idoler med hjälp av TV.

Det skulle vara intressant att få ålderssammansättningen på dem som röstar fram rangordningen i den här tävlingen. Statistiskt är gruppen som röstar med all sannolikhet inte representativ för genomsnittet av befolkningen, och nu talar jag alltså inte bara om ålder, även om många just av de äldre inte ens klarar att ta sig till telefonen förrän omröstningen är över.

Ett bra exempel på att också helt utommusikaliska faktorer spelar in för vilka som efter första omgången finns kvar i tävlingen är Edvard Blom, som i ”Livet på en pinne” visade, att vad han nu än kan, så är det inte att sjunga.

Det kunde, åtminstone förr i världen, Kikki Danielsson. Men att hon, sannolikt för att stryka den äldre publiken medhårs, släpades upp på scenen för att framföra ”Osby Tennesse”, var en illgärning – måtte hon inte supa ner sig efter det här fiaskot.

Att också Kamferdrops åkte ur tävlingen med detsamma känns mer OK. De framträdde i masker och pyjamas.

De låtar som gick vidare till andra chansen – ”Patrick Swayze” med Sigrid Bernson och ”All the Feels” med Renalda – tilltalade säkert den ungdomliga publik som söker idoler att identifiera sig med. Men jag, en gammal man, känner ingen dragning till unga flickor som sexponerar sig.

Skickligare var faktiskt John Lundvik, som gick direkt till final med ”My Turn”. Men minns någon melodin?

Vann gjorde den i förhand tippade vinnaren Benjamin Ingrosso, och det inte bara på grund av familjepåbrå – han har faktiskt scentalang. Men det betyder inte att heller ”Dance You Off” är just en schlager.

5 kommentarer

  1. Ja skräp är skräp och det som genomsyrar denna tävling är att den som inte kunde sjunga känns som den bäste, Edvard Blom alltså. Att sätta upp Kicki D som tydligen tycker att det är OK att vara med i en dylik tävling måste ju ses som ett självplågeri av största sort.

    Comment by Urban Sjölander — 2018 02 05 17:22 #

  2. Mello blir verkligen bara sämre och sämre för varje år. Just årets s k ’side kick’ var bland det mest enerverande jag har upplevt på länge. Måste man skrika och gapa precis hela tiden?! Det är även i andra SvT-program som det gapas helt omotiverat. Det är väl en trend i tiden kantro, men det är väldigt irriterande.

    Comment by Maggan — 2018 02 06 17:33 #

  3. Till Maggan: Jag håller helt med dig!

    Comment by Enn Kokk — 2018 02 07 9:35 #

  4. Får jag påminna om Fröding:
    Men strunt är strunt och snus är snus,
    om ock i gyllene dosor,
    och rosor i ett sprucket krus
    är ändå alltid rosor.
    Mvh
    Bo W

    Comment by Bo Widegren — 2018 02 08 22:10 #

  5. Till Bo Widegren: Jo, det var ju den här dikten jag citerade eller rättare sagt stuvade om en smula. Jag har läst mycket Fröding, inte bara under gymnasietiden på 1950-talet.

    Comment by Enn Kokk — 2018 02 09 0:29 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^