Coop sänker priserna och Konsum försvinner

8 september 2015 16:02 | Handel | 20 kommentarer

Kooperationens butiker – för närvarande med fem koncept/format, Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop och Coop Nära – döps om och blir tre: Stora Coop, storhandel, Coop, vardagshandel, och Lilla Coop, kompletteringshandel. Butikerna görs om när det gäller utseende, varugruppsplacering (kundvarv) och butikskoncept. Stora Coop, avsett för storhandel, kommer förutom ett stort sortiment av livsmedel också att sälja produkter för hemmet, familjen och barnen. Coop blir den normala, hyggligt stora livsmedelsbutiken, medan Lilla Coop har karaktären av närbutik.

Kooperationens 665 butiker runt om i landet ska på relativt kort tid omprofileras; pilotbutiker för den här omvandlingen har redan utpekats. Det jag som trogen konsumkund sen årtionden tillbaka förstås undrar är om man vid omprofileringen tar i beaktande vad det är för slags butiker konkurrerande kedjor har i just det aktuella området och den karaktär och storlek orten där butiken ligger har. Ett exempel på det senare: Lilla Öregrund med omland blir befolkningsmässigt mycket större under delar av sommarhalvåret, sommarfolket har delvis andra köpvanor än ortsborna, det mer begränsade utbudet i ortens övriga butiker gör att Konsums kunder gärna också köper sådant som strumpor, skrivarpapper, glas och porslin där. Och det vore självmord av Konsum i Öregrund att inte sälja fisk från ortens eget Stora Risten fisk och knäckebröd från Roslagsbröd i Gimo. Vad jag vill säga med det här är att framgångsrik handel främst bygger på öra för kundernas önskemål, och de följer inte något centralt utformat koncept.

Coop går för närvarande – efter en tid med stora förluster – åter med vinst och kommer nog att finansiellt klara omprofileringarna/nyinvesteringarna, som under en treårsperiod beräknas kosta drygt en miljard.

Men inte bara butiksnätet ska förnyas.

Priserna kommer att sänkas – matvarorna ska i snitt bli fem procent billigare, men på enskilda varor kan det bli sänkningar med upp till 10-15 procent. Fortsatt arbete med ”lojalitetsprogrammet” utlovas också – trogna kunder belönas särskilt.

Jag har inga förutfattade meningar om den här omprofileringen/nysatsningen, men nog kommer jag att sakna den klassiska butiksbenämningen Konsum.

20 kommentarer

  1. Tycker överhuvudtaget det är för dålig konkurens på matvaror. Var du än går så är priserna i princip relativt lika.

    varför finns bara ICA, Coop, Willys Lidls, samt några få
    aktörer till.
    Men normalt finns max 3 aktörer.

    Kolla hur många bilaffärer det finns som säljer skiftande märken. Eller hur många klädaffärer.
    Eller byggfirmor. målarfirmor o.s.v

    Maten och bostadsbristen har ett gemensamt de håller inflationen upp och regering de bluffar med
    vilken inflation vi har för att pensioner och sociala välfärdsersättningar ska hållas låga och bli mer och mer urvattnade.

    Comment by Bert — 2015 09 08 16:40 #

  2. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/08/darfor-forsvann-varumarket-konsum/
    Lite lustigt hur man i den aktuella TV-reklamen just nu kör med kopplingen bakåt och berättar om allt vad Konsum har gjort och där man varit föregångare – och samtidigt droppar namnet. Ena handen vet inte vad den andra gör?

    Comment by Thomas Åkerblad — 2015 09 08 16:41 #

  3. En stjärna från Swedbank tar över. Låter inte så imponerande när det gäller att bevara Konsums anda. Ska butikerna stängas och allt ske på nätet:-)
    http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2014/11/06/bjorn-larsson-lamnar-swedbank–far-nytt-toppjobb-pa-coop-/
    http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/03/30/coop-byter-reklamkoncept/

    Comment by Thomas Åkerblad — 2015 09 08 16:52 #

  4. ”Lojalitetsprogrammet” försämrades ju kraftigt när återbäringen togs bort i samband med chefsbytet. Omorganiseringar ger jag inte mycket för. De är kostsamma, tidskrävande och leder sällan till förbättringar. För att inte tala om omaket för kunderna under byggprocesserna.
    Ibland tycks de bara vara till för att nya chefer ska sätta sin stämpel på organisationen (förmodligen för att göra skäl för sina miljonlöner).
    Coop Forum är ett sådant exempel. Varuhuset har försämrats i takt med kostsamma ”omprofileringar”. Varuhuset var som bäst i början när det hette OBS interiör.

    Comment by Jan — 2015 09 08 17:01 #

  5. Till Jan Galfvensjö: Nja, Obs! hette varuhusen – Obs Interiör var möbelbutiker.

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 08 17:39 #

  6. Till Bert Lundmark: Det här att priserna faktiskt är relativt lika har folk inte fattat. Som du kan se via den länk Thomas Åkerblad startar sin kommentar med, är den vitt spridda myten om ”Dyr-Konsum” ett av skälen till den ganska stora prissänkning som nu utlovas.

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 08 17:45 #

  7. Inte bra med prissänkningar enligt våra politiker och Riksbanken. Inflationen måste upp till 2% baserat på hur vår ekonomi såg ut för ca 25 år sedan.

    Comment by Leif — 2015 09 08 18:46 #

  8. Det finns många utslag av bristande affärsmässighet. För en ICA-handlare är butiken hela hans liv, medan Copp bara är lite vänsterjabb för någon politiker.

    ”Affärsidén” som från början var att sänka priser genom konkurrens har kommit på skam genom låg omsättning av de egna varumärkena och låg omsättning per butik.

    De butiker som gick bra, exempelvis OBS-varuhusen har man sänkt rejält genom misskötsel och byte av det slagkraftiga och väl inarbetade butiksnamnet OBS till det intetsägande och svåruttalade Kopp.

    Jag har också hört varianten Koo-ooo-phu. Nu ska man också slopa det inarbetade och talande firmanamnet Konsum tíll förmån för ”kupp”-makarna. En gammal ICA-handlare, som jag talat med, skakar bekymrat på hududet: ”Det är som om jag skulle byta ICA-skylten mot ikk.

    Ikk, ikk, kupp, iii-k. kooo-oo

    Alla reklam-makarna, utom kupp-makarna vet att varma färger (olika nyanser av rött) säljer bättre än kalla färger (olika nyanser av blått), en kupp har valt kalla färger för att framstå som partipolitiskt neutralt. Privathandeln skäms däremot inte alls för att använda varma färger och i synnterhet inte från göra reklam för sitt låprissortiment med närmast kommuniströd färg.

    Mitt råd är att använda ”Konsum” som en samlingsbenämning för allting som vänder sig direkt till konsument (både butiker och det egna varusortimentet), samt Obs, Domus, och Forum som benämning på olika slag av butiker.

    Obs = extern stormarknad i friliggande byggnad.

    Domus = centralt belägen större butik med livsmedel samt specialsortiment

    Forum = ”vanlig” konsumbutik med livsmedel och ev. säsongssortiment. Ordet betyder torg, och kan kompletteras med ort- eller stadsdelsnamn, exempelvis Forum City.

    Comment by Lars Flemström — 2015 09 08 18:58 #

  9. Till Lars Flemström: Får jag i all stillsamhet påpeka att den som har genomdrivit de förändringar jag beskriver inte är någon avdankad S-politiker utan kooperationens nya VD Sonat Burman-Olsson, värvad till denna tjänst från posten som vice VD för ICA.

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 08 22:28 #

  10. Till Leif A: Dårar dras till mycket lästa bloggar som flugor till en sockerbit. Var du för egen del fullt normal för 25 år sedan?

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 08 22:38 #

  11. Är inte en f.d. näringsminister, tidigare kommunalråd i Piteå styrelseordf. för KF?

    Den brist på affärsmässighet, som jag kritiserar kan väl ingen av de två anklagas för, utan det torde ligga längre bakåt i tiden, så även lanceringen av firma- och varumärkesnamnet Coop. Det är ju ingenting nytt, utan det nya är beslutet att löpa den linan ut och slopa Konsum.

    Men i den frågan är väl du och jag överens, Enn? Jag är också överens med dig om att de lokala Konsum-butikerna måste ha större frihet att anpassa sortimentet efter den lokala efterfrågan.

    Jag är också överens med den nya VD;n om att det behövs en genomsnittlig prissänkning på 5 %, och på enskilda varor 10 – 15 %. Vad jag har sett, så visst har man lockvaror till lågt pris även i Konsum-butikerna, men dels är dessa lockvaror för få, och dels tar man igen vad man förlorar på detta genom en genomsnittlig prisnivå som ligger 5 % högre än närmaste ICA-butik.

    Så detta är nödvändigt, om det öht ska finnas någon konsumentkooperation kvar om 20 år. Hur man ska lyckas med denna prissänkning övergår dock mitt förstånd. ETT sätt är förvisso det jag skrev, att butikerna måste ges ett varmare intryck, genom fler varma färger i butiksinredningen.¨

    Dock återstår att se, om man satsar rätt den här gången. Ett ytterligare råd, men det är kontroversiellt, är att man skulle börja med privata Konsumbutiker, dock ej av varuhus-storlek men av by- och kvartersbuik-storlek. alltså butiker som drivs av enskilda köpmän med ett fåtal anställda, men med Konsums varusortiment.

    Konsumskylten ska vara en skylt som säljer, oavsett vem som äger den enskilda butiken.

    Comment by Lars Flemström — 2015 09 08 23:09 #

  12. Till Lars Flemström: Ett system med vissa butiker drivna av så kallade konsumföretagare har faktiskt prövats.

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 09 10:14 #

  13. Till Enn. Hur har dessa ¨privata¨ konsumbutiker lyckats?

    Comment by Åke F — 2015 09 09 11:20 #

  14. Till Åke F: Jag har ingen överblick över hur det har gått överlag, men vårt Konsum i Svartbäcken i Uppsala drevs under en period på det här viset, och det gick tydligen inte så lysande, eftersom butiken sen återgick till att bli en vanlig konsumbutik. Nu är den nedlagd.

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 09 11:25 #

  15. Jag är förstås glad för att mitt förslag om privatägda konsumbutiker inte sågades direkt. Men jag menade nu inte att man generellt ska privatisera konsumbutiker, som går dåligt. När vi som diskuterar här tycks vara överens om att slå vakt om namnet Konsum, så ska det stå för en idé, nämligen konsumentägt.

    Privata konsumbutiker ska därför vara ett särfall, när man ser speciella fördelar med att kombinera det stora kollektivets styrka med privat företagande och småskalighet.Det kan exempelvis gälla nyetablering av butiker i småorter och på landsbygd, där den sista butiken varit nedlagd sedan årtionden. Speciellt när en stor del av kundunderlaget består av turister, och varusortimentet måste anpassas till dem.

    Det finns turistorter med fyra – fem restauranger och någon enstaka glasskiosk, vilka alla har vinterstängt, men inte en enda matbutik. En nyetablerad handlare på en sådan ort ska ha möjlighet att välja från vilken lagercentral, han /hon ska få sina leveranser, från KF, ICA eller Dagab.

    Väljer handlaren KF får hon /han skriva ett franchise-avtal med KF, vilket först och främst medför rätten att använda namnet Konsum, men också skyldighet att uppfylla krav på sortiment, kvalitet mm, i utbyte mot hjälp med markanadsföring, etc.

    Jag har själv under några år arbetat som distributionschaufför för ett specialsortiment, och har även lossat varor till ICA och Konsum i Svartbäcken i Uppsala. Butikerna hade gemensam lastkaj, men hade byggt något slags barriär mellan sig, så att man måste flytta bilen mellan butikerna. Urdumt och dyrare varor som följd.

    På landsbygden, där Konsumbutikerna låg glest, kunde det vara många mils körning för KF-bilen för en enda butik. Klart att det inte lönade sig.

    Ytterligare en tanke. Med de låga insatserna kan vem som helst, även personer som inte alls är intresserade av konsumentkooperation som idé, bli medlemmar och driva sina egna politiska agendor. Ofta har det handlat om protester mot nödvändiga förändringar, vilket har besvarats av ledningen med ökad toppstyrning, vilket inte heller har varit bra.

    Comment by Lars Flemström — 2015 09 09 17:06 #

  16. Jag har aldrig gillat namnet Coop överhuvudtaget. Dels är det inte svenska, dels är likheten med gamla CCCP alldeles för stor. Att överge Konsum är naturligtvis en signal om att nu tar man ytterligare ett steg bort ifrån konsumentkooperationens ursprung. Olyckligt. Och kostsamt.
    Alla dessa miljonavlönade chefer, utan förankring i KF, visar sig ofta vara kostsamma när de väl slutar – på väg till nästa chefsroll i något annat företag.
    Att Coop generellt skulle vara dyrare än ICA (de två stora aktörerna) är dock inget jag har upplevt. Inte billigare måhända men definitivt inte dyrare.

    Comment by Jan — 2015 09 09 18:36 #

  17. http://www.dagenshandel.se/nyheter/de-ar-forst-ut-hos-coop/

    Comment by Thomas Åkerblad — 2015 09 10 13:56 #

  18. Till Thomas Åkerblad: Det ser ju faktiskt lovande ut.

    Comment by Enn Kokk — 2015 09 10 14:45 #

  19. Gammal Konsumreklam:
    http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/11/konsum–en-reklamhistoria/

    Comment by Thomas Åkerblad — 2015 09 11 16:15 #

  20. Men det som slår allt är ändå den slogan som skulle ändra allt; ”DET GAMLA KONSUMGÄNGET” som någon uttrycksfullt satt prickar över på det första O.et alltså ett Ö….få se nu hur ni har det med fantasi och vad det blev?
    Jag kommer inte ihåg om det var gamla reklambolaget SVEA, som för övrigt ägdes av Konsum, som stod för bedriften. Men bara tanken…?! Jag arbetade ju för några andra byråer på den tiden och skratten gick högt och LÅNGT….!

    Comment by Urban Sjölander — 2015 09 11 21:57 #

Beklagar, kommentarsfunktionen är inaktiverad för närvarande.

WordPress med Pool theme designad av Borja Fernandez, Bo Strömberg.
Inlägg och kommentarer feeds. Valid XHTML och CSS. ^Topp^